
Report

Bret Schafer, Peter Benzoni, Kamila Koronska,  

Richard Rogers, and Kevin Reyes

The Russian Propaganda 
Nesting Doll                                                              
How RT is Layered Into the 
Digital Information Environment



2 May 2024

The Russian Propaganda Nesting Doll  
How RT is Layered Into the Digital Information Environment

Sponsoring Organizations

Disclaimer: The views expressed in this publication are the views of the author(s) alone.

The sole responsibility for any content supported by the European Media and Information Fund lies with the author(s) and it may not necessarily 

reflect the positions of the EMIF and the Fund Partners, the Calouste Gulbenkian Foundation and the European University Institute.

The Alliance for Securing Democracy (ASD) at the German Marshall Fund of the United States (GMF) is a nonpar-
tisan initiative that develops comprehensive strategies to deter, defend against, and raise the costs on autocratic 
efforts to undermine and interfere in democratic institutions. ASD has staff in Washington, DC, and Brussels, 
bringing together experts on disinformation, malign finance, emerging technologies, elections integrity, economic 
coercion, and cybersecurity, as well as Russia, China, and the Middle East, to collaborate across traditional stove-
pipes and develop cross-cutting frameworks. 

securingdemocracy.gmfus.org | gmfpress@gmfus.org 

The Institute for Strategic Dialogue (ISD) is an independent, non-profit organization dedicated to safeguarding 
human rights and reversing the rising tide of polarization, extremism, and disinformation worldwide.  Since 
2006, ISD has been at the forefront of analyzing and responding to extremism in all its forms. Our global team of 
researchers, digital analysts, policy experts, frontline practitioners, technologists and activists have kept ISD’s work 
systematically ahead of the curve on this fast-evolving set of threats. We have innovated and scaled sector-leading 
policy and operational programs—on- and offline—to push back the forces threatening democracy and cohesion 
around the world today.

isdglobal.org

The University of Amsterdam (UvA) has its origins in the Athenaeum Illustre in 1632 and is today one of the 
largest general research universities in Europe. Its 6,000 staff, 3,000 PhD candidates and 40,000 students work 
and study together at various locations in Amsterdam. UvA participates in LERU, the League of European Research 
Universities, and Universitas 21, the global network of research universities for the 21st century. Since 2018, UvA 
has ranked first worldwide in the field of Communication and Media Studies in the QS World University Rankings 
by Subject.

uva.nl

Project support provided by:

https://securingdemocracy.gmfus.org/
mailto:gmfpress@gmfus.org
http://www.isdglobal.org
http://www.uva.nl


3May 2024

Table of Contents

Executive Summary   �  5

Introduction �  6
Understanding Information Laundering� 7

Prior Evidence of RT Laundering Operations� 8

Methodology �  9
How the Information Laundromat Tool Works� 9

Data Collection and Filtering� 10

Data Analysis �  12

Mirror Sites and Alternative Domains �  18

Case Study 1: Walking Dead Domains: How “zombie” sites act  
as a RT mirror network� 18

Social Media, Video Sharing, and Blogging Sites �  20

Case Study 2: The Double Bypass: How subreddit communities  
use RT mirror and content reposter sites to evade content restrictions� 22

Faux Local News Outlets �  23

Case Study 3: All Propaganda is Local: How fictitious and AI-generated  
local news “journalists” lend credibility to Russian propaganda � 25

Content Reposters: Conspiracy, Hate,  
and Pro-Kremlin Sites �  27

Case Study 4: Hedging its Bets: RT Content Zero Hedge� 29



4 May 2024

The Russian Propaganda Nesting Doll  
How RT is Layered Into the Digital Information Environment

Content Reposters: Religion and Spirituality Sites �  30

Case Study 5: Tantric Yoga, Russian Propaganda, and Human Trafficking:  
An analysis of Yoga Esoteric � 32

State-Backed Media �  33

Case Study 6: RT and Hezbollah: Russian state media appears  
on a “special terrorist entity”� 34

News Aggregators and RSS Feeds �  35

Case Study 7: The Shafaqna Network: RT boosted by a global  
content aggregator� 35

Conclusion and Areas for Further Research �  36

Appendix �  40



5May 2024

Executive Summary
Over the past year, ASD at GMF, the University of Amsterdam (UvA), and the Institute for Strategic Dialogue (ISD) 
have collaborated to develop the Information Laundromat, an open-source tool to uncover content and metadata 
similarities between and among websites. This report, the second in a series of reports dedicated to exploring 
content laundering practices across the web, highlights the myriad pathways through which content from Russian 
state media website RT.com reaches audiences in Europe and the United States. Using the laundromat tool, we 
queried more than 1,500 RT articles published in 2023 and discovered roughly 400 domains–ranging from mirror 
sites and content aggregators to faux local news outlets and sites ostensibly focused on spirituality and men’s 
interests—that republished articles that were identical or nearly identical to those that originated on RT.com. In 
some cases, these sites were transparent or quasi-transparent about sourcing content from RT; in others, the prov-
enance of the content was opaque or seemingly intentionally masked. In all cases, these sites allowed Russian state 
media to reach a wider audience, including in the EU, where RT itself is banned.

Key findings:

	o We discovered RT articles reposted to third-party websites targeting audiences from Iraq to Ethiopia to New 
Zealand, often without any indication that the content was sourced from a Russian propaganda outlet. In 
total, we found content originally published on RT.com on websites with country code top-level domains (for 
example, .ru, .de, .uk) registered in at least 40 countries on six continents. 

	o Despite RT being effectively blocked in EU search results, RT content was widely available in Europe when 
republished on third-party websites whose domains are not subject to sanctions. We found more than 3,019 
unique links on 316 domains in EU search results that linked to content that was identical or a near-duplicate 
to queried RT articles.

	o Though we do not categorize link sharing on social media as “information laundering”, social media and 
user-generated video sites play a significant role in the dissemination of laundered RT content in search 
results. Reddit and YouTube ranked among the 15 most observed domains in our study, even though Reddit 
has banned all links to RT and YouTube has blocked all channels affiliated with RT. On Reddit, users bypassed 
restrictions by linking to RT articles posted on mirror or content reposter sites; on YouTube, RT articles were 
narrated using an automated text-to-speech generator. Those tactics allowed content from RT to not only 
appear on those platforms but to spread across the open web, boosted by the “authoritativeness” of those 
respective domains. In our study, we also found links on tested search engines of original or reposted RT 
articles posted on Gab, Telegram, Facebook, X (formerly Twitter), LinkedIn, Substack, VKontakte, Instagram, 
Pinterest, 8kun, and Rumble.1 

	o RT articles were republished, verbatim, on state-controlled or state-captured media outlets in Cambodia, 
Lebanon, Namibia, Nigeria, Zimbabwe, Yemen, and Iran. We also found evidence of RT content repeatedly 

1	 Certain social media sites, most notably X (formerly Twitter), did not meet our threshold for inclusion in our final list of aggregated 

domains. (See “Data Collection & Filtering for more information). However, a manual review of URLs in our dataset showed conclusive 

evidence of RT content on all of the above mentioned sites.

https://informationlaundromat.com/
https://securingdemocracy.gmfus.org/from-russia-with-spin-how-content-from-russian-state-media-is-laundered-by-polish-blogs/
https://mashable.com/article/reddit-bans-rt-sputnik-russian-state-run-media
https://www.rferl.org/a/rt-sputnik-google-youtube-blocking/31729860.html


6 May 2024

The Russian Propaganda Nesting Doll  
How RT is Layered Into the Digital Information Environment

republished on Al Manar TV (almanar[.]com[.]lb), a Lebanese outlet owned and operated by Hezbollah that is 
designated a “special terrorist entity” and banned in the United States and multiple European countries. 

	o Many of the sites that regularly repost RT content are not, at least overtly, news sites. This includes sites like 
manstuffnews[.]com, a site largely dedicated to sports, grilling, cars, and other stereotypical “men’s inter-
ests”, but whose “world news” section is sourced almost exclusively from RT. There are also a number of sites 
ostensibly focused on wellness, spirituality, and religion that launder RT content—including a site connected 
to a Christian ministry in Texas, one focused on the rapture, and a “conspirituality” site connected to an 
alleged human trafficker that blends wellness, new age religiosity, and pro-Kremlin geopolitics. 

	o A number of laundering sites in our study were focused primarily or exclusively on the Middle East, most 
with a distinctly pro-Palestinian editorial line. Because our study used articles published in 2023 during the 
Israel-Hamas war, it is not surprising that there was a disproportionate number of RT op-eds in our data that 
focused on the region. The pollination of pro-Palestinian sites with RT content is also not surprising given 
Russia’s position on the war and the number of RT contributors who are openly aligned with pro-Pales-
tinian causes. However, many of the RT articles republished by pro-Palestinian sites had nothing to do with 
the conflict or even the region, including articles alleging that the “EU is cracking down on democracy in 
Moldova” and that “Western propaganda” is responsible for “burying the Chinese economy”.  

Introduction
RT (formerly Russia Today) is infamous for both its outsized role in the global political economy of disinformation 
and as an instrument of Russia’s “sharp power” strategy. For nearly two decades, RT has been trying to exert influ-
ence in Western news environments. It is the most well-funded, well-staffed news organization in the service of the 
Kremlin, and its financing provides a competitive edge over independent Western media outlets, many of which 
struggle to sustain their existence. 

Multiple countries, tech platforms, and television providers have banned or restricted access to RT. The channel 
was banned in Ukraine following Russia’s annexation of Crimea in 2014, and it was similarly blocked by Latvia and 
Lithuania in 2020. Responding to Russia’s full-scale invasion of Ukraine in 2022, the European Union and United 
Kingdom sanctioned TV-Novosti, RT’s parent company, compelling service providers to suspend RT and Sputnik 
News within the EU and the United Kingdom. Canada’s telecommunications regulators mirrored these actions by 
removing RT from its airwaves. In the United States, RT America halted its broadcasts after most cable and satel-
lite TV providers cut ties with the network. Similarly, many social media platforms either removed or restricted 
channels, pages, or accounts associated with RT and its affiliates, making it difficult, if not impossible, for content 
on RT’s website to appear in news feeds. Thus, RT, at precisely the time the Kremlin needs it most, has found itself 
without the ability to widely disseminate its message to audiences in the West.

Monitoring for the reemergence of RT in the Western media landscape has therefore become a pressing task for 
journalists, academics, and civil society organizations, who rightly question how the Kremlin is reaching audiences 
in the absence of its primary distribution channels. Analysis of RT thus has shifted from a focus on its content to a 
focus on its distribution, with an emphasis on how RT is bypassing sanctions and platform restrictions. 

https://www.washingtonpost.com/archive/politics/2004/12/22/us-bans-al-manar-says-tv-network-backs-terror/0df6c836-5e6d-4ca1-957e-7891ea01d799/
https://endtimesprophecywatch.com/about-2/what-we-believe/
https://academic.oup.com/joc/article/70/5/623/5912109
https://academic.oup.com/joc/article/70/5/623/5912109
https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/19401612241230281
https://www.reuters.com/article/us-ukraine-crisis-television-idUSKBN0GJ1QM20140819/
https://apnews.com/article/61721aecc040395404990006d24e97da
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2022/03/02/eu-imposes-sanctions-on-state-owned-outlets-rtrussia-today-and-sputnik-s-broadcasting-in-the-eu/
https://www.gov.uk/government/news/foreign-secretary-announces-sanctions-on-putins-propaganda--2
https://www.gov.uk/government/news/foreign-secretary-announces-sanctions-on-putins-propaganda--2
https://www.canada.ca/en/radio-television-telecommunications/news/2022/03/rt-and-rt-france-can-no-longer-be-distributed-by-canadian-television-service-providers.html
https://www.cnn.com/2022/03/03/media/rt-america-layoffs/index.html
https://www.washingtonpost.com/technology/2022/03/01/youtube-tiktok-facebook-state-media-ban/


7May 2024

This report is a comprehensive exploration of both newly discovered and previously identified websites reposting 
RT content, analyzing their characteristics and techniques, as well as their prominence in the United States and 
Europe. Through data analysis and in-depth case studies, we aim to highlight the diversity, and at times absurdity, 
of the websites engaged in disseminating Russian propaganda around the globe. We also hope to highlight broader 
issues related to “information laundering”, a practice that effectively masks the true source of information from 
news consumers, regulators, and search algorithms. 

Importantly, however, our research methods cannot determine intent. It is unclear whether any sites identified in 
this report have reposted RT content because of any specific ideological motives or if they are simply trying to 
drive traffic to their respective websites, either to generate ad revenue or to boost the visibility of other content. 
We also are not able to determine whether these sites republished RT content with the consent or even knowl-
edge of RT. In short, this research is meant to further our understanding of how RT content has continued to reach 
Western audiences despite restrictions and bans; it is not meant to establish proof of an intentional, coordinated 
campaign to evade sanctions or mislead audiences—though we cannot, in some cases, rule that out. 

Understanding Information Laundering

While there is not one agreed-upon definition, information laundering—also known as content or narrative laun-
dering—refers to the process of moving a piece of information from an unverified or untrustworthy source into a 
mainstream or trusted news outlet(s), thereby gaining credibility in the process. This process therefore resembles 
money laundering, where illicit funds need to find an entry point into the financial system, then move between 
banks or financial products to hide the identity of the owner, and finally be woven into an asset from which seem-
ingly legitimate funds can be drawn. In both cases, the goal, in effect, is to take an illegitimate product—either 
ill-gotten money or unreliable information–and legitimize it through a complex web of subterfuge. 

In the context of Russian disinformation, information laundering has a long history. Perhaps the most infamous 
example is a Soviet-era disinformation campaign known as “Operation Infektion”, where the KGB used a cutout 
newspaper in India to claim that the AIDS virus originated in a US government bioresearch facility in Frederick, 
Maryland. That claim was then effectively “laundered” by both witting and unwitting sources until it eventually 
found its way onto the CBS Evening News with Dan Rather, one of the United States’ most trusted news sources.  

In this report, we take some liberties with the usage of the term information laundering. One could argue that the 
term is not valid in the context of the dissemination of state-backed propaganda, given that the provenance of the 
information is quite clear (in contrast to intelligence-led disinformation campaigns, where the true source of infor-
mation is intentionally masked). In addition, certain websites in our study were fully transparent about the fact that 
they were reposting content from RT. Those sites could justifiably argue that they are no more guilty of information 
laundering than the thousands of news outlets that republish content from the Associated Press. 

Despite these reasonable arguments, we find the term to be appropriate here for a number of reasons. First, news 
consumers that first encounter content from RT on other websites may not immediately understand that the 

https://www.nytimes.com/video/what-is-disinformation-fake-news-playlist


8 May 2024

The Russian Propaganda Nesting Doll  
How RT is Layered Into the Digital Information Environment

content they are viewing was sourced from a Russian government funded outlet. This lack of awareness is, of 
course, magnified in cases where RT articles are republished without attribution or with misleading attribution, 
making it exceedingly difficult to trace the point-of-origin of the original article. Second, in environments where 
Russian content is blocked or restricted, resposters of RT content—regardless of their intent—provide the only 
avenue for RT to reach certain audiences. By repeating Russian narratives from a non-Russian source, they also play 
a critical role in legitimizing Kremlin-friendly talking points. Third, the purpose of RT is to influence foreign publics, 
so whether RT is specifically aware of or consent to the wider dissemination of their content, they benefit from the 
greater visibility of their message and the reduced visibility of their brand. We therefore find it appropriate to label 
the activity in this report as “information laundering”, though we acknowledge that the term is more applicable to 
some activity uncovered in this study than others.

Prior Evidence of RT Laundering Operations

Since Russia’s full-scale invasion of Ukraine, there have been several studies examining the dissemination of 
content from RT via third-party websites, channels, and accounts. Research by NewsGuard, for example, uncov-
ered more than 250 RT-produced documentaries about the war that were reposted across more than 100 channels 
on YouTube, despite YouTube’s complete ban of RT and its affiliated channels. Similarly, ASD research found that 
video content from RT en Español, RT’s Spanish-language outlet, was widely accessible on other YouTube channels, 
including those that were quite clearly associated with the outlet. 

A recent report from ISD offers a more complete view of copy-paste and mirror websites that launder RT’s content. 
Their research introduces a categorization for the various types of web entities that share RT’s content, such as: 
alternative domains and subdomains of RT; mirror websites that were identical copies of RT but hosted on different 
domains; content reposter websites that copy-paste articles from RT in their entirety; and aggregator websites 
that are used for boosting search rank in Google and other search engines.  ISD’s report is buttressed by additional 
research into the use of unaffiliated domains, including ASD’s report for Ofcom, which showed that in UK search 
environments, people were four times more likely to encounter RT content on sites with no affiliation to RT than 
on RT itself. 

Additional research has also shown that while EU sanctions took a bite out of RT’s overt state media circulation 
within the bloc, RT was able to skirt restrictions by having its content posted to Russian government social media 
accounts as well as those of state media journalists and staff, like RT editor-in-chief Margarita Simonyan. This 
finding was validated by a European Commission report that identified failures by social media platforms to detect 
and remove a range of circumvention behaviors, from the use of back-up accounts and rebranded channels to 
cross-posting by proxies, used to promote Russian state media and pro-Kremlin content.

https://www.newsguardtech.com/misinformation-monitor/february-2023/
https://securingdemocracy.gmfus.org/rt-en-espanol-wont-stay-off-youtube/
https://www.isdglobal.org/digital_dispatches/rt-articles-are-finding-their-way-to-european-audiences-but-how/
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/268300/assessing-risk-foreign-influence-uk-search.pdf
https://link.springer.com/article/10.1057/s41254-022-00275-1
https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/c1d645d0-42f5-11ee-a8b8-01aa75ed71a1/language-en


9May 2024

Methodology
To uncover the domains engaged in laundering 
content from RT, we first extracted every opinion 
piece published on RT.com’s English-language website 
in 2023. This created an initial sample of 490 articles. 
We chose to test op-eds rather than news articles 
because opinion pieces tend to be longer and have 
more unique headlines and introductory text than 
straight news reporting. This, in theory, reduces the 
risk of false positives. Opinion pieces on RT’s website 
also contain bylines—a rarity for content published 
by RT. Though these bylines are often removed from 
content reposter sites, particularly those that do not 
cite the original source, when found, they offer strong 
evidence that the content was sourced directly from 
RT.

Additionally, we decided to test whether we could 
identify any laundering sites that are perhaps more 
geopolitically motivated by searching for RT articles 
with “Zelensky” (using RT’s spelling of the last name of 
Ukrainian President Volodomyr Zelenskyy) or “NATO” 
in the headlines. This produced, respectively, an addi-
tional 497 and 560 articles, for a total of 1,547 unique 
URLs. 

We then entered all collected RT URLs into the 
Information Laundromat, an open-source tool devel-
oped by the authors of this report, to detect whether 
those articles had been reposted to domains not affili-
ated with RT. To test if the EU’s ban on RT affected our 
ability to discover RT content republished on unaffili-
ated sites, we geolocated our searches to the United 
States and Belgium, which was chosen because it is the 
de facto capital of the EU. Of course, there are limita-
tions with the selection of Belgium as a location to 
compare against the United States: Belgium is a much 
smaller media environment and its largest outlets 
cater to French, Flemish, and German speakers. For 
this study, however, Belgium was simply selected to 
study if the EU’s ban affected the visibility of content 
published by RT within an EU search environment.

How the Information Laundromat Tool 
Works

The Information Laundromat is a lead gener-
ation tool designed to determine if and how 
websites share architecture and content. The 
Information Laundromat provides two core 
functions: content similarity and domain meta-
data matching. For this report, we used the 
content similarity function to generate the list 
of potential content reposters.

The laundromat tool generates leads by running 
a queried headline, snippet of content, or URL 
against four major search engines (Google, 
Bing, Yandex, and DuckDuckGo), the GDelt 
database, and a plagiarism detection tool to 
surface near-duplicate content. Because this 
method leverages search results, there are arti-
cles that surface that share some similarities 
with the queried text but that are fundamentally 
different. To improve the accuracy of results, 
we use gestalt string matching, a technique to 
determine the similarity of two pieces of text 
(“strings”) based on their common substrings 
to determine the similarity between the queried 
text and the surfaced article. This technique 
is useful in cases where a piece of text may 
have been lightly edited or words inserted or 
removed, as often happens with headlines and 
articles. A score of 100% indicates a complete 
match between the queried text and a result, 
while a value of 0% indicates no match. While 
this scoring method is very accurate when 
querying a snippet of text, it is less accurate 
when querying URLs because websites often 
contain sidebars or other text on the page 
that is different from the original source, even 
if the article itself is identical. The information 
laundromat tool may therefore produce lower 
similarity scores when querying URLs than the 
strength of the match would otherwise suggest. 

https://informationlaundromat.com/
https://www.gdeltproject.org/
https://www.gdeltproject.org/
https://en.wikipedia.org/wiki/Gestalt_pattern_matching


10 May 2024

The Russian Propaganda Nesting Doll  
How RT is Layered Into the Digital Information Environment

Data Collection and Filtering

Using the laundromat tool to query the selected RT articles, we generated more than 60,000 URLs from 3,600 
unique domains. We sorted URLs by match score (see the “How the Information Laundromat Tool Works” section 
for more information about the match score) and deduplicated URLs to get the highest match by URL. We then 
extracted the fully qualified domain (for example, tech.example.co.uk), grouped the URLs by domain, and generated 
average and median scores for each domain and the number of URLs in that domain. To remove spurious matches, 
we filtered out all domains with an average match score below 60%, meaning that domains with multiple URLs 
were excluded even if some URLs in our dataset met or exceeded the 60% threshold. We applied this threshold 
after robust testing determined that match scores at or above 60% generally reduced the probability of false posi-
tives (and false negatives) when querying article URLs. To further minimize the risk of including false positives or 
domains that incidentally reposted RT content, we filtered out domains that had match scores greater than or equal 
to 60% but less than 70% if we had fewer than three URLs from that domain in our dataset. Additionally, we filtered 
out domains with a match score greater than or equal to 70% but less than 80% if we only had one URL from that 
domain in our dataset. All observations of domains with match scores equal to or greater than 80% were included, 
regardless of the number of observations in our dataset. 

After we limited our sample to results that met the above criteria, we were left with 391 domains that our system 
identified as having potentially reposted, in whole or in part, content that originated from RT.com. A manual review 
discovered five sites that were not relevant, all of which surfaced due to high match scores on one RT URL that was 
a short blurb about Finland joining NATO. After removing false positives, we were left with 386 domains. Of those 
domains, 330 were found in searches geolocated in the United States, and 321 were discovered in searches geolo-
cated in Belgium, with almost all of the most observed domains available in both environments. (Of note, searches 
geolocated in the United States usually uncovered, as one would expect, the original RT article. In Belgium, RT was 
absent from our results, which suggests that tested search services are effectively blocking the RT.com domain, 
in compliance with EU sanctions).

Figure 1 - The total number of RT articles queried in our study and the corresponding number of unique links and 

domains that reposted those articles after we applied filtering to identify the strongest matches. 

*The total number of unique domains is the sum of unique domains across all three samples, meaning that a domain 

that showed up in each searched sample was only counted once.

Number of Unique Links and Domains that Reposted RT.com Articles 

Sample Searched # of Articles Searched
# Unique Links after 

Filtering 
# Unique Domains after 

Filtering

Op-Eds 490 2312 239

Zelensky 497 1228 195

NATO 560 1319 180

Total 1547 5792 386*



11May 2024

Although we believe that the filtering criteria we applied minimized the risk of false positives, it is possible that 
some domains were included that published articles that were textually similar to queried RT articles but would not 
be considered near duplicates. Still, we estimate that, at most, around 20 domains that were considered relevant 
would be removed after a more thorough manual review. We also believe, and tests confirm, that the thresholds 
we applied were more likely to produce false negatives than false positives. The reason for this, as discussed in the 
“How the Information Laundromat Tool Works” explainer section, is that some near-duplicate articles appeared 
as sidebar items on pages that were otherwise focused on another topic or topics. Thus, it is our belief that the 
number of domains cited in this report as potential launderers of RT is likely an undercount rather than an over-
count. We therefore believe it is accurate to say that our study uncovered roughly 400 domains engaged in laun-
dering RT content, though again, we caution that some of these domains were fully transparent about reposting RT 
content and some, perhaps many, did so without an intent to mislead audiences or bypass platform or government 
restrictions. 

Beyond issues related to false negatives, there are a few other notable limitations with the process we used to 
detect laundered content. First, a website must be indexed by a search service and must not be delisted by that 
service to appear in search results. Second, the laundromat tool only collects the first 40 search results from each 
tested search engine. This means that websites that consistently repost content from RT but that are blocked 
or sufficiently downranked (perhaps precisely because they plagiarize content) would not surface in our results. 
Another limitation is that queried articles that have been translated from English into another language or have 
been significantly altered—either by humans or through automated processes—are less likely to be detected than 
articles that have been reposted verbatim in English. Future iterations of the tool will attempt to improve upon 
our ability to detect this type of behavior, but, for now, we assume that there are RT launderers that our methods 
cannot sufficiently detect.



12 May 2024

The Russian Propaganda Nesting Doll  
How RT is Layered Into the Digital Information Environment

Data Analysis
The 386 domains we identified in our study as having likely reposted near-duplicate RT articles catered to a range 
of audiences, including so-called “anti-imperialists”, conspiracy theorists, local news consumers, and those looking 
to access RT directly from regions where the outlet is banned. But they also included sites that were not, at least on 
the surface, news sites. This included an array of sites that focused on topics as diverse as religion and spirituality 
to men’s interest sites, like manstuffnews[.]com, which layered RT content among posts on grilling, sports, and 
off-road cars. 

In a few cases, we uncovered mirrors of RT sites that were connected to RT.com. We also found evidence of 
non-Russian state-backed media outlets that reposted RT content, which suggests, at a minimum, an informal 
content-sharing agreement with RT. In most cases, however, we could not find evidence that proved or even 
suggested any official coordination between identified sites and RT. It is very possible that RT itself is, at least in 
the case of fringier, low-traffic sites, unaware that their content has been republished or repurposed. At the same 
time, RT has little incentive to pursue these sites on copyright infringement grounds, given that content reposting 
sites, whatever their motives, are effectively helping the Kremlin both circumvent legal restrictions and reach a 
wider audience.

The global reach of the sites in our study was evidenced both by domain names and their country code top-level 
domains (ccTLD)—for example, .de (Germany) and .ca (Canada). Of the roughly 400 domains that met our criteria 
for inclusion, we found domains registered in more than 40 countries on six continents, though some ccTLD’s 
are open use, meaning registrars do not need to be based in, or even do business in, the registered country. 

Figure 2 - A screenshot from manstuffnews[.]com showing RT headlines 

mixed with tabs focusing on more stereotypical men’s interests. 



13May 2024

Perhaps unsurprisingly, .ru (Russia) was the 
most common ccTLD, followed by .us (United 
States), .ca (Canada), and .lb (Lebanon), while 
.com, .net, and .org sites topped the overall 
list.

In addition, we found many examples of 
domains that presented themselves as local, 
national, or regional outlets that laundered 
RT content. Some of these domains were 
part of known faux local news networks that 
effectively act as content reposter sites; 
others had a stronger veneer of authenticity, 
effectively blending real local coverage or 
genuine opinion pieces with RT-produced 
international coverage. This included sites like 
capitalethiopia[.]com,  dailytelegraph[.]co[.]
nz, and kigalidailynews[.]com, the latter of 
which oddly included a dedicated tab to the 
“Russia-Ukraine war” before a tab dedicated 
to “Rwanda”, its supposed country of origin. (A 
more thorough examination of the role of faux 
local outlets is provided in case study number 
three.) 

Figure 4 - The masthead of Kigali Daily News, with a tab dedicated to the “Russia-Ukraine War”.

Figure 3 - The most common top-level domains (TLDs) 

among the 386 domains that posted near-duplicate content 

to RT and met our criteria for inclusion.

The 10 Most Observed Top-Level Domains (TLDs)

Top-Level Domain (TLD)
Associated Country  
(if applicable)

.com N/A

.net N/A

.org N/A

.news N/A

.ru Russia

.info N/A

.us United States

.ca Canada

.lb Lebanon

.in India



14 May 2024

The Russian Propaganda Nesting Doll  
How RT is Layered Into the Digital Information Environment

Of the roughly 400 domains that we classi-
fied as likely reposters of RT content, approxi-
mately 31% were observed five or more times 
in our data, suggesting that the reposting of 
RT content by those sites was not incidental. 
Critically, this finding does not indicate that 
those sites posted more RT articles than 
other sites we identified; it only indicates 
that those sites appeared more often when 
the laundromat tool queried our sample of RT 
articles against search engines and selected 
databases. In fact, our analysis of domains 
that met the criteria for inclusion found that 
most of them–regardless of the number of 
observations in our study–regularly reposted 
RT content. Observations should therefore be 
interpreted as a potential indicator of a given 
site’s relative importance in the RT laundering 
ecosystem (due to the prominence of those 
sites in search results), rather than an indica-
tion that they republish a greater volume of RT 
articles than other sites identified in our study. 

Social media, video-sharing, and blogging 
platforms accounted for roughly one-quarter 
of the most observed domains, which we 
categorized as domains that met our criteria 
for inclusion and had more than 25 URLs in 
our study. This finding is not in and of itself 
surprising. Unlike news gathering sites, these 
platforms are focused on user-generated 
posts, opening the door for millions of users 
to post links directly to RT content or to inter-
mediary sites that republish RT content. The 
fact that social media platforms surfaced 
regularly in search results pages is also not 
surprising, given that search engines are far 
more likely to consider social media platforms 
trustworthy than a low-trafficked blog. (We 
provide a detailed exploration of the role of 
social media sites in case study number two.)

Figure 5 - The most observed domains that reposted RT 

articles in whole or in part. Note that “Total” is the sum of 

observed URLs in searches conducted in both the United 

States and Belgium, not the total number of unique URLs for 

that domain, as seen in Figure 1 or Figure 7.

gab.com

8kun.top

khmertimeskh.com

kolozeg.org

dailytelegraph.co.nz

uaenewsapp.com

oblongmedia.net

rumble.com

lebanonnewsapp.com

freedomizerradio.com

t.me

globalvillagespace.com

dzen.ru

irishsun.com

sott.net

geopolitics.co

qatarnewsapp.com

note.com

facebook.com

m.facebook.com

m.youtube.com

bignewsnetwork.com

worldandwe.com

pk.shafaqna.com

novabbs.com

archive.li

ground.news

reddit.com

thepressunited.com

azerbaycan24.com

en.pressbee.net

Washington 

Brussels

390

548

240

212

106

125

51

36

47

310

149

304

225

105

62

68

49

44

700

697

544

437

211

125

113

104

96

71

71

67

66

60

54

47

43

39

38

36

36

33

33

33

32

31

31

29

27

27

25

Domains with 25 or more Unique URLs



15May 2024

Beyond social media sites, the most commonly observed websites were news aggregators and content reposters, 
most of which were transparent about RT as the source of information in articles they linked to or reposted. In 
some cases, like with ground[.]news, these sites explicitly presented their mission as one that provides a diversity 
of sources and opinions. Other reposting sites were less transparent, like the Azerbaijani-based azerbaycan24[.]
com, the second most observed domain in our study, whose RT citations were often buried at the end of articles. 

To identify the websites that reliably repost RT content, we isolated domains that had the highest average match 
scores (meaning there was stronger evidence that content was republished directly from RT) and five or more 
observations in our study (thereby reducing the probability of individual false positives or incidental reposts). With 
an average match score set to greater than 80%, we found 42 domains that appeared five or more times in our 
dataset. 

Figure 6 - An almost impossible-to-spot citation from Azerbaycan24[.]com 

buried at the end of a republished RT article.



16 May 2024

The Russian Propaganda Nesting Doll  
How RT is Layered Into the Digital Information Environment

While there was some overlap with the most 
observed domains by total volume (with 
a threshold set to greater than or equal to 
60%), this process included far fewer social 
media platforms (only YouTube and Pinterest 
met the selection criteria). This is likely due 
to the fact that social media posts, even 
those linking to RT content, often included 
commentary that was not part of the orig-
inal article, thus leading to a lower match 
score. This explains why X (formerly Twitter) 
did not make this list, despite allowing direct 
links to RT content. 

Given the high threshold for inclusion, the 
domains included in Figure 7 are almost 
certainly, and not incidentally, reposting 
near-duplicate RT articles. This includes 
mtv[.]com[.]lb (not to be confused with 
MTV, the American music video channel), a 
Lebanese cable channel that includes shows 
like “Dancing with the Stars” and “Deal or No 
Deal”. It also includes the English versions 
of mehrnews[.]com, an Iranian state-
backed media outlet, and almanar[.]com[.]
lb, a Lebanese outlet owned and operated 
by Hezbollah that is designated a “special 
terrorist entity” and banned in the United 
States and parts of Europe. (See the “State-
Backed Media” section for more details).

Figure 7 - Domains with an average match score above 80% 

and five or more observed URLs in our dataset. Note the “total” 

is the number of unique URLs, instead of the combined URLs 

observed in both our US and Belgium tests.

8

english.almanar.com.lb

alethonews.com

swentr.site

tntradio.live

pinterest.com

qatarnewsapp.com

theinteldrop.org

dissentwatch.com

en.pressbee.net

sott.net

dailytelegraph.co.nz

shoah.org.uk

en.mehrnews.com

m.dailyhunt.me

sololaki.ru

pressenza.com

straightlinelogic.com

usauncensored.quora.com

userinterface.us

thehopper.news

pk.shafaqna.com

lebanonnewsapp.com

exceptionalinsights.group

latitudes.nu

bignewsnetwork.com

archive.li

azerbaycan24.com

irishsun.com

zqxjkv0.wordpress.com

chinaworldleader.quora.com

nord.news

khmertimeskh.com

troib.com

m.youtube.com

ground.news

globalvillagespace.com

worldandwe.com

newsrescue.com

archive.ph

kigalidailynews.com

thepressunited.com

mtv.com.lb 98.1

Average Match % Unique URLs#

96.1

95.5

94.2

93.6

93.4

91.9

91.6

90.9

90.6

90.5

90.5

90.2

90.1

90

89.8

89.8

89.7

89.7

88.2

87.9

87.5

86.1

86

85.9

85.8

85.4

85.2

84.5

84.4

84.2

83.8

83.6

83

82.4

82.2

81.8

81.4

81

81

80.3

80

340

6

10

9

58

25

133

41

7

18

7

9

6

33

574

127

61

7

14

22

71

11

6

8

11

8

9

18

8

13

26

35

537

8

23

31

9

15

9

6

8

Domains with an Avg. Match >80% and >5 Matches

https://www.washingtonpost.com/archive/politics/2004/12/22/us-bans-al-manar-says-tv-network-backs-terror/0df6c836-5e6d-4ca1-957e-7891ea01d799/


17May 2024

Beyond the direct link between RT and a Hezbollah-
backed outlet, we found RT articles republished by a 
number of outlets whose focus was providing pro-Pal-
estinian and/or anti-Western coverage of Middle East 
geopolitics, including palestinechronicle[.]com, pales-
tinetoday[.]quora[.]com, and shoah[.]org[.]uk. Because 
our study used articles published in 2023 during the 
Israel-Hamas war, it is not surprising that there was 
a disproportionate number of RT op-eds in our data 
that focused on the region. The pollination of pro-Pal-
estinian sites with RT content is also not surprising 
given Russia’s position on the war and the number of 
RT contributors who are openly aligned with pro-Pal-
estinian causes. At the same time, our other sample 
articles were drawn from RT articles referencing 
Zelenskyy and NATO, topics presumably less relevant 
to those interested in the Middle East. Indeed, many of 
the RT articles republished by pro-Palestinian sites had 
nothing to do with the Israel-Hamas war or the Middle 
East. This was perhaps best evidenced by the content 
in our data from shoah[.]org[.]uk, a site claiming that it 
seeks to end “‘Zio-Nazi’ oppression”. While much of its 
published content was indeed focused on Palestinian 
causes, many with overtly anti-Semitic language, the 
site republished RT articles alleging that the “EU is 
cracking down on democracy in Moldova” and that 
“Western propaganda” is responsible for “burying the 
Chinese economy”.  

Although our research did not attempt to classify the 
real or stated purpose of each website observed in 
our study, to better understand the ecosystem of RT 
reposters, it is instructive to detail the different types 
of websites that disseminate RT content. The following 
sections detail some of the more commonly observed 
categories of sites that surfaced in our study, along 
with selected case studies to drill into certain exam-
ples. While these categories are meant to be illustra-
tive and not exhaustive, they help to illuminate the 
complexities and at times oddities of the websites 
that launder content from RT. 

Figure 8 - An RT article republished on Al Manar TV, 

a Lebanese outlet owned and operated by Hezbollah 

that has been designed a “special terrorist entity” by 

the United States.

Figure 9 - An RT article published verbatim on 

Shoah[.]org[.]uk, a site that claims to be focused on 

the “Palestinian Holocaust”.



18 May 2024

The Russian Propaganda Nesting Doll  
How RT is Layered Into the Digital Information Environment

Mirror Sites and Alternative Domains
A mirror website is a direct copy of another website that is hosted on a different URL. In the context of this research, 
RT mirror websites are those that, in both visual appearance and content, are identical or nearly identical to RT.com. 
These sites are therefore not meant to obfuscate the source from information consumers; however, they can hide 
the true source of information from search engines and social platforms. This allows content produced by RT 
to continue to surface and spread on platforms and search engines that have blocked RT’s domain, effectively 
allowing Russian state media to evade EU sanctions. In a report published by ISD (and co-written by one of the 
authors of this report), they identify mirror websites as one of the primary vectors used by Russian state media to 
circumvent the EU ban.

The most prominent RT mirror site iden-
tified by the Information Laundromat 
tool was swentr[.]site, an alternative 
RT domain previously identified by 
ISD. This alternative domain, which 
fully mirrors RT.com, was registered 
by TV-Novosti, RT’s parent company, 
on March 5, 2022—three days after RT 
was banned in the EU in response to 
Russia’s full-scale invasion of Ukraine. 
In our study, the swentr[.]site domain 
only surfaced in Bing searches geolo-
cated in the United States, though this 
may have been coincidental rather than 
an indication of more robust domain 
blocking in the EU or by other search 
services. As will be discussed in the 
“Double Bypass” case study, embedded 
links to swentr[.]site appeared repeat-
edly in posts on social media platforms, most notably Reddit, that we observed in our data. If those links were 
included in the total count of swentr[.]site observations, swentr[.]site almost certainly would have been among the 
top 20 most observed domains in our study.

Case Study 1: Walking Dead Domains: How “zombie” sites act as a RT mirror network

Beyond swentr[.]site, at least five other domains identified in our study had parts of their website(s) that were identical 
to RT. These pages mirrored the look and feel of RT.com, but could not be directly attributed to RT. Four of the observed 
mirror domains in our study (davidress[.]com, buypainpills[.]net, bkkbn[.]org, and billerexchange[.]com) appear to have 
been repurposed, likely after their original owner(s) allowed the domain registration to expire. Unlike swentr[.]site, these 
domains also had content that was completely incongruous with a news site, let alone one dedicated to Russian propa-
ganda. They also seem to be linked, as all of them have a home page written in simplified Chinese offering what appears 
to be an online lottery game. 

Figure 10 - A screenshot of swentr[.]site, an alternative RT domain 

that mirrors the actual RT.com domain.

https://www.isdglobal.org/digital_dispatches/rt-articles-are-finding-their-way-to-european-audiences-but-how/
https://www.state.gov/wp-content/uploads/2022/01/Kremlin-Funded-Media_January_update-19.pdf
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2022/03/02/eu-imposes-sanctions-on-state-owned-outlets-rtrussia-today-and-sputnik-s-broadcasting-in-the-eu/


19May 2024

Our investigation into the history of these four 
domains found that many of them are what is colloqui-
ally known as “zombie domains”, effectively websites 
that have been abandoned by their original owner(s) 
and, after a period of dormancy, resurrected, often 
with a different purpose. These domains can then 
be used for a range of malicious purposes, including, 
according to a Daily Beast report, the dissemination 
of Russian propaganda. In the context of information 
laundering, these sites also can effectively serve as “shelf” accounts, leveraging the history, and in some cases 
legitimacy, of the original website to appear higher in search results. 

According to captures found on the Internet Archive’s Wayback Machine, the four seemingly networked zombie 
domains we identified in our study have all been around in some other form or another for at least a decade. 
Davidress[.]com originally sold women’s formal wear; buypainpills[.]net, as its name suggests, appears to have been 
a pill mill offering prescription pain medications; and billerexchange[.]com was a payment processing site. (The 
original purpose of bkkbn[.]org could not be determined). 

Figure 11 - The masthead on an interior page on 

buypainpills[.net] that mirrors RT’s style and layout.

Figure 12 - The home pages for buypainpills[.]net,  

which is identical or nearly identical to davidress[.]

com, bkkbn[.]org, and billerexchange[.]com.

Figure 13 - A March 2, 2014 capture of davidress[.]com from the Internet Archive’s Wayback Machine and a July 24, 

2008 archived capture of buypainpills[.]net from the Wayback Machine. 

https://blog.talosintelligence.com/domains-of-living-dead/
https://www.thedailybeast.com/these-zombie-sites-have-been-brought-back-to-life-to-spew-disinformation
https://securingdemocracy.gmfus.org/online-information-laundering-the-role-of-social-media/


20 May 2024

The Russian Propaganda Nesting Doll  
How RT is Layered Into the Digital Information Environment

The purpose of these sites is hard to decipher. Though it is exceptionally unlikely that these sites are generating 
much, if any, organic traffic, it is possible that they are part of a “link scheme” attempting to optimize search results. 
The meta description tags of all four sites in Google search results featured both verbatim language from RT’s site 
description, written in English, as well as the promotion of the lottery aspects of the sites, written in Chinese. Once 
on these sites, however, it was not possible to navigate between the home page and the mirror pages that host RT 
content. This means that users directed to the RT content from a search page would not uncover the lottery page, 
and vice versa, thus raising questions about why these sites are laundering RT content.

Social Media, Video Sharing, and Blogging Sites
RT’s success on social media has been exhaustively documented, as has the use of third party sites to spread RT 
content on platforms that have restricted RT.com and its affiliates. But less attention has been paid to how laun-
dered RT content is spread on search engines via links to social media posts.  

Of domains with 25 or more occurrences in our data, roughly one-quarter are prominent social media, video-
sharing, or blogging platforms. Reddit and YouTube were the most observed domains, ranked fourth and eleventh, 
respectively, despite the fact that Reddit has banned all links to Russian state media (including RT) and YouTube 
has blocked all channels affiliated with RT. We also found links to reposted or original RT articles or videos posted 
on Telegram, Facebook, LinkedIn, Substack, VKontakte, Instagram, Pinterest, 8kun, Gab, and Rumble.2 Sometimes, 
these links directed people to posts made by RT accounts, pages, or channels; more often, these links directed 
people to posts made by accounts and channels not affiliated with RT, at least not overtly.  

2	 There were hundreds of observations of X (formerly Twitter) in our dataset, some of which we manually confirmed as linking to RT content. 

However, X’s overall match score was slightly below our threshold for inclusion, likely because most X posts included original commentary 

that did not match the queried RT article.

Figure 14 - The Google search engine result for buypainpills[.]net.

https://www.isdglobal.org/digital_dispatches/how-russian-state-controlled-media-and-its-supporters-are-circumventing-restrictions/
https://mashable.com/article/reddit-bans-rt-sputnik-russian-state-run-media
https://mashable.com/article/reddit-bans-rt-sputnik-russian-state-run-media
https://techcrunch.com/2022/03/11/youtube-is-now-blocking-russia-state-affiliated-media-globally/
https://techcrunch.com/2022/03/11/youtube-is-now-blocking-russia-state-affiliated-media-globally/


21May 2024

Though we generally do not qualify link sharing on 
social media as a “laundering” activity, on platforms 
that restrict or ban RT, analysis of the posts that 
surfaced in our results showed that many were linking 
to RT mirror sites or content reposter sites, many of 
which appeared elsewhere in our data. On YouTube, 
which has banned RT channels since March 2022, we 
found more than a hundred examples of RT articles 
that were narrated using an automated text-to-speech 
generator. Though these videos generated limited 
engagement, they appeared in searches geolocated 
in both the United States and Belgium, thus allowing 
Russian content to bypass both Google and YouTube’s 
restrictions. 

Figure 15 - A Pinterest post from 

an unaffiliated account that links 

directly to RT.com. The post 

surfaced in a Google search result 

in Belgium, effectively evading EU 

sanctions. 

Figure 16 - A YouTube video that uses a text-to-

speech generator to narrate the referenced RT 

article.



22 May 2024

The Russian Propaganda Nesting Doll  
How RT is Layered Into the Digital Information Environment

Case Study 2: The Double Bypass: How subreddit communities use RT mirror and content 
reposter sites to evade content restrictions

Reddit ranked as the most observed social media 
platform in our study and the fourth most observed 
domain overall. Like YouTube, Reddit banned RT after 
Russia’s full-scale invasion, meaning that users are not 
allowed to post links to the RT.com domain. But also 
like YouTube, users have found workarounds, namely 
by using the same mirror and proxy sites that we 
observed elsewhere in our study.

We found potential evidence of laundered RT content 
in more than 60 subreddits, but nearly half of all obser-
vations occurred in two communities: r/EndlessWar 
and r/NewsWithJingjing, a community seemingly 
dedicated to a popular host on People’s Republic of 
China (PRC) state media outlet CGTN. In both commu-
nities, the majority of links we found were to swentr[.]
site, the previously discussed RT mirror site. In other 
cases, we found links to alethonews[.]com, a Greek RT 
reposter site. 

These links surfaced in searches geolocated in both the 
United States and Belgium, though they were found 
exclusively in Google search results, which, perhaps 
not coincidentally, recently announced an expanded 
partnership with Reddit. This highlights the ease with 
which actors are not only circumventing Reddit’s 
domain-level restrictions but also leveraging—inten-
tionally or otherwise—Reddit’s relationship with 
Google to surface higher in search results. In the case 
of searches conducted in the EU, this tactic effectively 
allows RT to bypass two levels of restrictions: Reddit’s 
platform-wide ban and Google Search’s geoblocking 
of RT content in the EU. 

Figure 17 - Posts in two subreddit communities ( r/

EndlessWar and r/NewsWithJingjing) that linked to 

content on swentr[.]site, a mirror site registered to 

RT’s parent company.

https://blog.google/inside-google/company-announcements/expanded-reddit-partnership/


23May 2024

Faux Local News Outlets
There were four sites with more than 25 observations that presented themselves as “local” news outlets. One, 
irishsun[.]com, named after a now-defunct Dublin newspaper that first appeared in 1880, describes its mission as 
follows: 

The publication concentrates on national Ireland news but also presents stories from 
around Europe and the world that have relevance to the country or to Irish people, many 
of whom reside and work in many different parts of the world.

In reality, Irish Sun is part of a 
distribution syndication network 
known as the Big News Network, 
a UAE-incorporated company 
with offices in Australia. The 
Network operates hundreds of 
faux local, national, and regional 
outlets, as well as a titular site, 
bignewsnetwork[.]com, that was 
the eleventh most observed 
domain in our study. Another Big 
News Network property, malay-
siasun[.]com, also appeared in 
our data.

In ASD’s report “Assessing the Risk of Foreign Influence in UK Search Results”, the Big News Network and its affil-
iates were identified as the single largest source of RT content in UK search results, where RT itself is also banned. 
The Network was also identified in a report authored by ASD and the Brookings Institution, which found that its 
reposts of PRC state media content regularly appeared in top search results when users searched for topics related 
to Xinjiang, the autonomous region where the PRC is accused of interning its Uighur minority in detention camps. 

Another supposedly local news outlet that ranked among the most observed sites in our study was dailytelegraph[.]
co[.]nz, a New Zealand-based site that, according to its “About” page, is “an independent news site” that does not 
“seek nor receive government funding”. While it may not receive government funding, it reposts, verbatim, a signif-
icant number of articles from Russian government-funded RT. It also lists among its contributors and syndicated 
columnists a who’s-who of RT contributors and TV personalities. 

Although it only appeared four times in the data, the San Francisco Telegraph (sanfranciscotelegraph[.]com) is 
another prime example of a legitimate sounding outlet that, in fact, sources much of its “news” content from 
RT.com. Unlike sites connected to the Big News Network, the San Francisco Telegraph did not cite or link to the 
source of its content. Instead, RT articles were given a generic “by the San Francisco Telegraph” byline. 

Figure 18 - A screenshot of an RT article (with noticeable citation) on the 

Irish Sun, part of the Big News Network.

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/268300/assessing-risk-foreign-influence-uk-search.pdf
https://www.brookings.edu/articles/winning-the-web-how-beijing-exploits-search-results-to-shape-views-of-xinjiang-and-covid-19/


24 May 2024

The Russian Propaganda Nesting Doll  
How RT is Layered Into the Digital Information Environment

Figure 19 - A screenshot of 

dailytelegraph[.]co[.]nz’s 

“contributors and syndicated 

columnists” section featuring 

prominent Russian state media 

contributors. It is unclear if these 

“contributors” are aware of or 

consented to their inclusion on the 

site.

Figure 20 - A republished RT article 

published by and attributed to The San 

Francisco Telegraph, a faux local news 

outlet that masks the source of its 

content.



25May 2024

Case Study 3: All Propaganda is Local: How fictitious and AI-generated local news “journalists” 
lend credibility to Russian propaganda 

In the data analysis section, we introduced kigalidailynews[.]com, a site purporting to be based in Rwanda that 
prominently features a section devoted to the “Russia-Ukraine War”. All of the articles in the “Russia-Ukraine War” 
section were copy-pasted from RT.com but attributed to a single reporter, “Esha Saxena Mandala”, who, besides 
covering geopolitics, also allegedly covers sports and entertainment. The supposed author’s profile page shows 
an image that a reverse image search revealed is available on a number of stock photo sites, providing further 
evidence that the author is fictitious. Curiously, there is a seemingly genuine freelance journalist by the name of 
Esha Saxena, though it is unclear whether that is coincidental or an intentional effort to exploit her name.

This case resembles a prior ASD investigation, using an early iteration of the laundromat tool, that detected a 
now-defunct network of more than 150 websites purporting to be local news outlets in the United States that were, 
in some cases, laundering content from RT.com. We first detected these outlets in January 2023 when searching 
for sites that had reposted an RT article that highlighted Edward Snowden’s response to reports that US President 
Joe Biden had mishandled classified documents. Being that researchers were located in the EU at the time, the 
original RT article was blocked by Microsoft’s Bing. The top three search results, however, were identical or near-du-
plicate copies of the original RT article.

Figure 21 - “Esha Saxena 

Mandala’s” author bio 

and attributed articles 

on the “Russia-Ukraine 

War” page, all of which 

were sourced, verbatim 

and without attribution, 

from RT.com



26 May 2024

The Russian Propaganda Nesting Doll  
How RT is Layered Into the Digital Information Environment

The first two search returns were from the aforementioned Big News Network. The third was a site called littlerock-
arnews[.]com, a website whose name, and most of its homepage content, suggested it was focused on news rele-
vant to Little Rock, the capital of the US state of Arkansas. 

But mixed in with coverage of local politics and sports (presumably sourced from genuine local news outlets) were 
“world news” stories that were sourced from RT, including the queried RT article. The headline, however, was slightly 
altered, and it was attributed to an almost-certainly fictitious author, “Judy Allen”. 

“Judy Allen” was described as a research journalist, but if this were the case, she would be a prolific one, as she 
routinely churned out dozens of articles per day. A reverse image search of her photo did not produce any matches, 
and it seems likely that the image is a GAN (General Adversarial Network) generated image. (This investigation was 
conducted before artificial intelligence (AI) generation tools like DALL-E were widely available.) Unlike the verbatim 
copy-paste reposts found on other faux local news sites, the article’s headline and the text of the article were 
altered, seemingly by machine and at times awkwardly. In the text of the article, for example, “classified materials” 
was changed to “delicate supplies”. In addition to littlerockarnews[.]com, we found an identical article published 

Figure 22 - A screenshot of a Microsoft Bing search results page 

taken in January 2023 showing returns of domains that reposted 

near-duplicate articles to one originally published on RT.com.

Figure 23 - The homepage of 

littlerockarnews[.]com, a now-defunct 

faux local news outlet, featuring an 

image of Little Rock, Arkansas and 

some relevant local news content.



27May 2024

on albuquerquebreakingnews[.]com, one of the other 
sites that we identified as part of the larger faux local 
news network. This time, the article was attributed to 
another fictitious author, Jacqueline Aguilera.

These sites are no longer operational and therefore did 
not surface in this dataset, but their adoption of fake 
author profiles (replete with AI-generated images) and 
machine altered text, foreshadows future detection 
challenges, particularly in the age of widely accessible 
generative AI tools.  

Content Reposters: Conspiracy, Hate,  
and Pro-Kremlin Sites
Most of the most observed domains in our study were not primarily focused on geopolitics, and fewer still were 
explicitly pro-Kremlin, at least in their outward appearance. That said, several outlets that were previously labeled as 
“pro-Kremlin” by authorities, journalists, and research organizations because of their promotion of topics and narra-
tives favored by the Russian government appeared in our findings. This included several occurrences of RT articles on 
Veterans Today, a site long connected to Russian propaganda, as well as 14 observations of RT stories on infowars[.]
com, the notorious far-right conspiracy theory site owned by Alex Jones. InfoWars has a history of republishing 

Figure 25 - A machine-altered RT article on 

albuquerquebreakingnews[.]com that was identical 

to the one published by  littlerockarnews[.]com, 

except that it was attributed to a different fictitious 

author.

Figure 24 - An RT article with the headline 

“Snowden Identifies ‘real scandal’ regarding 

Biden docs” that was republished, with machine 

alterations, on littlerockarnews[.]com under the 

headline “Snowden reveals ‘actual scandal’ round 

Biden docs”.

https://web.archive.org/web/20220215171915/https:/abcnews.go.com/Politics/wireStory/us-accuses-financial-website-spreading-russian-propaganda-82898788
https://newrepublic.com/article/156788/zero-hedge-russian-trojan-horse
https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/research_reports/RR2200/RR2237/RAND_RR2237.pdf
https://www.politico.com/magazine/story/2017/06/12/how-russia-targets-the-us-military-215247/


28 May 2024

The Russian Propaganda Nesting Doll  
How RT is Layered Into the Digital Information Environment

RT content, which, according to 
a BuzzFeed report in 2017, it was 
doing without the permission 
of RT. At the time, a RT spokes-
person claimed that the outlet 
would “take under consideration 
any use of our content without 
authorisation, and proceed with 
any action we deem appropriate”. 
It seems that did not happen, or, 
at the very least, that Jones has 
decided to ignore RT’s veiled legal 
threats. In either case, the site 
continues to repost RT content, 
though with fairly noticeable 
citations. 

Additionally, we found evidence 
of RT content on a number of 
sites connected with the Qanon 
movement, including greatawak-
ening[.]win and qresear[.]ch. We 
also found evidence of RT repost 
on a number of sites promoting 
anti-Semitism and other forms 
of hate speech. This includes 
the far-right, neo-Nazi site daily-
stormer[.]ir, a dailystormer[].
com alternative domain., and 
jewworldorder[.]com, a site, as its 
anti-Semitic name suggests, that 
promotes Holocaust denialism and a range of deplorable and racist worldviews. We also found numerous links to 
RT articles posted to Gab by accounts promoting white nationalist ideologies, such as one that claims to “advocate 
for White Wellbeing”.  

Figure 26 - An RT article republished on InfoWars[.]com

Figure 27 - An RT article republished on jewworldorder[.]com, an anti-

Semitic website that surfaced in Google search results geolocated in the 

United States.

https://www.buzzfeednews.com/article/janelytvynenko/infowars-is-running-rt-content#.suZ5ABBKO


29May 2024

Case Study 4: Hedging its Bets: RT Content Zero Hedge3

Although direct ties to the Russian state remain unconfirmed, Zero Hedge, a financial blog established by Bulgaria-
born ex-investment banker Daniel Ivandjiiski, has drawn repeated scrutiny and criticism, especially for dissemi-
nating deceptive and inaccurate information. The website has surfaced in previous ASD research as a source that 
was repurposed by a suspicious network of Polish blogs to push anti-Ukrainian propaganda and it was accused 
by the US government of spreading Russian propaganda. Our research confirms that accusation, as we found 
evidence of Zero Hedge republishing RT articles, without clear attribution, and linking to RT’s mirror site instead of 
RT itself, thus obfuscating the connection to the true source. 

The strongest match between Zero Hedge and RT was 
an article about the Pentagon’s inability to “account 
for trillions of dollars of US taxpayer money”, which 
surfaced in tests geolocated to the United States 
and Belgium. The opinion piece is credited to Scott 
Ritter, a former United Nations weapons inspector and 
convicted sex offender, known for his staunch criticism 
of US foreign policy and his defense of the Kremlin. 
In his article, Ritter comments on the Pentagon’s 
repeated failures in its annual independent audits.

On Zero Hedge’s page, author bios are notably absent. 
To find out more about Scott Ritter, readers must click 
on a link bearing his name, which directs them to the 
same article hosted on theburningplatform[.]com. To 
delve further into Ritter’s background, readers must 
again click on a link with his name. This chain ends at 
RT’s mirror website, swentr[.]site, where readers can 
find Ritter’s full bio and his associated social media 
accounts. This is a classic example of a so-called 
“information cascade”, where sites link to intermediary 
sites rather than the root source, further complicating 
efforts to determine the provenance of information. 

3	 Zero Hedge was not included in our list of 386 domains because its average match score did not meet our criteria for inclusion; however, 

we manually confirmed instances of RT content on its site. 

Figure 28 - An RT article republished on Zero 

Hedge, with a lightly edited headline and no clear 

attribution.

https://securingdemocracy.gmfus.org/from-russia-with-spin-how-content-from-russian-state-media-is-laundered-by-polish-blogs/
https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-02-15/us-accuses-financial-website-of-spreading-russian-propaganda
https://www.euronews.com/2023/05/24/why-do-disgraced-americans-like-scott-ritter-spout-pro-putin-propaganda-in-russia
https://www.euronews.com/2023/05/24/why-do-disgraced-americans-like-scott-ritter-spout-pro-putin-propaganda-in-russia


30 May 2024

The Russian Propaganda Nesting Doll  
How RT is Layered Into the Digital Information Environment

Content Reposters: Religion and Spirituality Sites
There were multiple examples 
in our dataset of RT articles that 
were republished on sites that 
claimed to be, or genuinely were, 
connected to religious move-
ments or spirituality sites. This 
included sites like onevoice4je-
susministries[.]com, a conserva-
tive Catholic online ministry based 
in Lubbock, Texas, that presents its 
mission as one that “seeks to share 
the unfathomable Love of Christ’’. 
Its blog features posts about the 
scripture, abortion, candlemaking, 
and, incongruously, an article 
lifted from RT blaming Western 
sanctions for a lack of aid after the 
Syrian earthquake. Based on the 
site’s other content, this appears 
to be an anomaly rather than an 
intentional effort to amplify RT. 
Still, the article surfaced in search 
results in both the United States 
and Belgium.

Similarly, we found RT articles 
republished verbatim and without 
proper attribution on a website 
dedicated to the promotion of “Christian Liberty” (genuinechristianitynow[.]com), one ostensibly focused on 
the rapture (endtimesprophecywatch[.]com), and another promoting “New Age” Islam (newageislam[.]com). The 
largest distributors of RT content, however, seemed to come from websites that could be loosely categorized as 
following a web movement known as “conspirituality”, an ideology defined by a politico-spiritual philosophy rooted 
in alternative worldviews and political disillusionment. Its hybrid belief system merges two seemingly opposing 
ideologies: the skeptical, male-dominated realm of conspiracy theories, with its pessimistic perspective on global 
politics, and the more optimistic, female-dominated New Age movement. Prior research has shown that the move-
ment has been repurposed by those seeking to spread Kremlin propaganda, with some “conspirituality” adherents 
using psychics, mystics, and clairvoyants to push anti-Zelenskyy conspiracy theories. 

Figure 29 - The masthead for onevoice4jesusministries[.]com and an RT 

article titled “Western sanctions will mean that more Syrians die after 

the earthquakes” that was republished, verbatim and without proper 

attribution, on the One Voice website. 

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13537903.2011.539846
https://www.kinzen.com/blog/crystal-healing-tarot-reading-and-astrology-how-the-occult-paved-a-path-to-misinformation


31May 2024

In our investigation, a few conspirituality sites were 
identified by the Information Laundromat as RT content 
reposters. These sites blended mysticism with a world
view that was not only aligned with the Kremin, but 
seemingly plagiarized from a Kremlin-funded propa-
ganda outlet. Among the conspirituality sites identified 
in our study were yogaesoteric[.]net (which we detail in 
a case study below), eraoflight[.]com, cassiopaea[.]org, 
and davidicke[.]com, a site helmed by a former football 
goalkeeper and conspiracy theorist who was banned 
from entering the Netherlands for “posing a risk to 
public order”. Icke, who is a self-proclaimed “Son of 
God’’ and presents himself as a soothsayer-of-sorts, is 
a blend between Jim Jones, the former American cult 
leader, and Alex Jones, the aforementioned American 
conspiracy theorist and owner of InfoWars. Perhaps 
not coincidentally, some of the RT articles we found on 
Icke’s website, which received over one million visits 
in March 2024 according to Semrush, were actually 
republished first on Infowars, in yet another example 
of a citation cascade.

FIgure 30 - An article posted to davidicke[.]com that 

links to infowars[.]com that links back to RT.

https://www.bbc.com/news/world-europe-63511142
https://www.semrush.com/website/davidicke.com/overview/


32 May 2024

The Russian Propaganda Nesting Doll  
How RT is Layered Into the Digital Information Environment

Case Study 5: Tantric Yoga, Russian Propaganda, and Human Trafficking: An analysis of Yoga 
Esoteric 

Yogaesoteric[.]net exemplifies a “conspirituality” 
outlet, blending New Age ideology with discussions 
of yoga, tantra, Shaivism, astrology, parapsychology, 
and even extraterrestrials. Outside of articles on medi-
tation and alternative medicine, it offers a platform 
for all kinds of identity and culture war issues within 
its “Latest Articles” and “News and Events” sections, 
which source content directly from, among other 
outlets, RT.com. The site presents entire articles, such 
as those discussing the closure of RT France, as its 
own work. Though we found only three instances of 
yogaesotric articles in our dataset (one observation in 
the United States and two in Europe), a manual review 
of the site turned up dozens of RT produced articles. 

Yogasoteric.net currently appears in Google Search 
results in both the EU and the United States thanks 
to its search engine optimization (SEO) geo-tagging 
strategy. Analyzing the hreflang tags (an attribute that 
tells search engines the language and targeted region 
of a webpage) in the site’s source code, we discovered 
alternative language versions of the website targeting 
users who search for information in French, English, 
and Romanian. The default version of the website, 
indicated by the ‘x-default’ hreflang, directs users to 
a Romanian language version of the site, which might indicate its origin. Indeed, on the contact page, the organi-
zation behind Yogaesoteric identifies itself as the controversial Romanian Movement for Spiritual Integration into 
the Absolute (MISA). MISA’s founder, Gregorian Bivolaru, was arrested in France in 2023 over claims of organized 
kidnapping, rape, human trafficking and abuse. He is also wanted in Finland for alleged aggravated trafficking in 
human beings. 

The introduction of RT into sites that promote alternative views on religion and science is perhaps predictable, 
given RT’s marketing of itself as an “alternative” media outlet and its “question more” mantra. It also serves as 
another example of the odd and unexpected ways RT’s opinions are laundered to audiences who may never seek 
out, or indeed even know of, RT.com. 

Image 31 - An RT article about the closure of its 

network in France and a near-duplicate article on 

yogaesoteric[.]net.

https://www.theguardian.com/world/2023/nov/28/tantric-yoga-guru-gregorian-bivolaru-charged-with-human-trafficking
https://www.theguardian.com/world/2023/nov/28/tantric-yoga-guru-gregorian-bivolaru-charged-with-human-trafficking
https://www.rferl.org/a/Question_More/1927299.html


33May 2024

State-Backed Media
Since the start of Russia’s war in Ukraine, there has been considerable coverage, including by ASD, of the PRC’s 
rhetorical support for Russian talking points. While we did not find any evidence in this study of PRC state media 
reposting RT content (which, of course, does not mean that their narratives weren’t aligned), we did find evidence 
of multiple other state-controlled or state-captured media outlets promoting RT.4 This included state-backed 
outlets in Cambodia (khmertimeskh[.]com), Lebanon (nna-leb[.]gov[.]lb), Namibia (neweralive[.]na), Nigeria (nige-
rianobservernews[.]com), Yemen (saba[.]ye), and Zimbabwe (herald[.]co[.]zw and sundaymail[.]co[.]zw). By far the 
most prolific state-backed reposters of RT content in our study, however, were Iranian state-backed media outlets. 
We found evidence of duplicate or near-duplicate articles, often without clear attribution to RT, in en[.]mehrnews[.]
com, tasnimnews[.]com, and farsnews[.]ir. In addition, RT content was found on alghadeer[.]tv, a channel owned by 
the Badr organization, a pro-Iranian political party in Iraq. This continues a trend noted in ASD’s report for Ofcom, 
where ASD identified RT articles laundered in state-backed outlets connected to Belarus, Iran, Syria, and Venezuela.

4	 We relied on designations made by the State Media Monitor, a project of the Media and Journalism Research Center. For more information 

about their typology and methodology see https://statemediamonitor.com/.

Figure 32 - One of several RT articles in our study that was republished, without clear attribution, 

by Iranian state media outlet, Mehr News Agency.

https://www.nytimes.com/2022/04/11/technology/china-russia-propaganda.html
https://securingdemocracy.gmfus.org/chinas-state-media-and-government-officials-are-backing-russia-on-ukraine-war/
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/268300/assessing-risk-foreign-influence-uk-search.pdf


34 May 2024

The Russian Propaganda Nesting Doll  
How RT is Layered Into the Digital Information Environment

Case Study 6: RT and Hezbollah: Russian state media appears on a “special terrorist entity”

As noted in the data analysis section, we discovered RT content on Al Manar TV, a site owned and operated by 
Hezbollah. Though not technically a state-backed media outlet, Al Manar is a mouthpiece for a major political and 
geopolitical player in the Middle East, and thus exists as a politically backed, if not state-backed, channel.  

Al Manar was designated a “special 
terrorist entity” and banned by the US 
government in 2004, and domains affili-
ated with the channel have been repeat-
edly seized by the US government, 
including in 2023. The channel has also 
been banned in France, Germany, Spain, 
and the Netherlands, among other coun-
tries. It is also banned on most major 
social media platforms, and its app was 
removed from both the Google Play and 
Apple itunes store. It is unclear if Google 
Search, where we found all occurrences 
of Al Manar, has any policy specifically 
relating to the channel. It is possible that 
the domain we discovered in our data, 
english[.]almanar[.]com[.]lb, simply has 
not yet been added to Google’s block 
list. 

We found eight occurrences of RT 
content reposed to Al Manar, but a 
manual review of content tagged with 
“Russia” or “Ukraine” on Al Manar’s 
website revealed that those articles 
are sourced primarily, if not exclusively, 
from RT, Sputnik News, and Tass, all 
of which are Russian state-controlled 
outlets. Oddly, many other articles were 
attributed to “Agencies”, though those 
too appeared to be sourced from Tass.

While it is possible that Al Manar is posting RT and other Russian state-controlled content without the knowledge 
and consent of those outlets, it seems somewhat unlikely, given that Al Manar is a large, international broadcaster. 
It therefore is reasonable to question whether RT has a content sharing agreement with a designated terrorist 
organization.  

Figure 33 - A selection of articles on Al Manar’s #Russia section, all 

of which were seemingly sourced from Russian state-controlled 

media, including RT.

https://2001-2009.state.gov/r/pa/prs/ps/2004/40081.htm
https://www.justice.gov/opa/pr/justice-department-seizes-13-domains-used-lebanese-hezbollah-and-its-affiliates
https://www.justice.gov/opa/pr/justice-department-seizes-13-domains-used-lebanese-hezbollah-and-its-affiliates
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/H-6-2009-0010_EN.html
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/H-6-2009-0010_EN.html
https://www.timesofisrael.com/hezbollah-tv-app-banned-by-apple-and-google/
https://www.timesofisrael.com/hezbollah-tv-app-banned-by-apple-and-google/


35May 2024

News Aggregators and RSS Feeds
News aggregators and RSS feeds were a common, and unsurprising, pathway for RT to appear in Western search 
results. While the impact of aggregators on news outlets is unclear, it is assumed that they help to create a “market 
expansion effect” in which they generate visits to news outlets, as well as a “substitution effect” that encourages 
visitors to switch from the news outlets to aggregators. Our research uncovered at least 88 aggregator domains 
displaying RT.com content. Some of these aggregators provided a wide diversity of sources; others were more 
ideological, linking to content that would broadly be classified as “anti-Western” or “anti-Imperialist”. Again, regard-
less of motive, they all served to boost the visibility of RT content, especially in the EU.

Case Study 7: The Shafaqna Network: RT boosted by a global content aggregator

Shafaqna was one of the largest and most prominent aggregator sites observed in our study. The site’s Pakistani 
subdomain, pk[.]shafaqna[.]com appeared in our sample more than 70 times, with additional observations on four 
subdomains:  usa[.]shafaqna[.]com, syria[.]shafaqna[.]com, shia[.]shafaqna[.]com, and economynews[.]shafaqna[.]
com.

On its “About” page, the organization says it was established to “represent the interests of Shia Muslims across the 
world – offering fair and balanced coverage on those issues which affect us [Shia Muslims] most of all”. Shafaqna 
circulates content in English, Spanish, Turkish, French, Arabic, Urdu, Azerbaijani, Thai, and Russian. Its other oper-
ations can be inferred from the various website navigation menus in different languages. Its real scale however, is 
revealed in its extensive DNS records: the site has more than 100 subdomains targeting over 65 counties, some 
of which have very small Shia Muslim populations, such as Poland and Czechia. This broad international coverage 
is facilitated by RSS feed technology, enabling Shafaqna’s websites to feature content provided by various news 
gathering organizations worldwide. 

RT.com content detected by the Information Laundromat primarily was hosted on pk.shafaqna[.]com (which existed 
along with pakistan[.]shafaqna[.]com) and has been made inaccessible since, potentially indicating a change in its 
RSS reading strategy or a technical error. The Pakistani service of Shafaqna[.]com used to admit to using RT’s RSS 
reader, but the site no longer discloses this information on its current contact page. Interestingly, transparency 
about relying on RSS news feeds varies from subdomain to subdomain, as the site discloses it relies entirely on RSS 
content in some countries, such as Angola and Palestine, and not for the others, such as Russia. Sources are also 
cited on the English version of the site. 

On its “About” page, Shafaqna claims to employ a “team of professional journalists [who do] not represent any 
government, political party, or endorse any specific political agenda”. While the Shafaqna aggregator network does 
indeed provide a diversity of sources, including major Western media outlets, its claims are somewhat undermined 
by our research, which shows that Shafaqna not only reposts all articles from RT.com but also articles from Tass, 
another Russian state media outlet.

https://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/150425/1/695577.pdf
https://dnsdumpster.com/#hostanchor
https://web.archive.org/web/20200714063632/http://pk.shafaqna.com/EN/AL/page/contact-us
https://web.archive.org/web/20200714063632/http://pk.shafaqna.com/EN/AL/page/contact-us


36 May 2024

The Russian Propaganda Nesting Doll  
How RT is Layered Into the Digital Information Environment

Conclusion and Areas for Further Research
This research presents a sweeping overview of the constellation of websites that repost and disseminate content 
from RT.com. While many of the larger websites in this study have been previously identified in public reports, many 
others have not. While we believe it is beneficial to highlight individual RT content launderers, particularly promi-
nent ones, our primary goal with this report was to further our collective understanding of how RT has continued 
to disseminate its message in a more restrictive digital information environment. 

To that end, this report also served as a proof-of-concept for the methods we developed in the creation of the 
Information Laundromat. In the past, journalists and researchers, including those involved in this study, employed 
“probing techniques” to conduct small-scale tests to detect and analyze reposter and propaganda networks. This 
approach was useful for studying the specific techniques used to create and disseminate amplification networks, 
but it failed to paint a more complete picture of how RT reaches audiences in the United States and Europe, despite 
the multiple restrictions and bans placed on RT’s domain. While we do not believe that our methods have identi-
fied all or even most of the websites that republish RT’s content, the Information Laundromat helped us to identify 
roughly 400 websites, many of which would have required would have required tens of hours to detect with more 
manual research methods. 

Figure 34 - A Shafaqna aggregator page with a link to an RT article about Ukrainian president Zelenskyy.

https://euvsdisinfo.eu/disinformation-cases/


37May 2024

Our study also confirmed what prior research has suggested: a patchwork regulatory approach, disinterest from 
tech companies, and a limited understanding of the scope of RT’s content circulation ecosystem have allowed RT 
content to proliferate in spaces where RT itself is restricted. There was perhaps no stronger evidence of this than 
the appearance of Reddit and YouTube, two social media platforms that have banned RT, among the top 15 most 
observed domains in our study. Users were not only able to bypass each platform’s restrictions, but they were 
also able to leverage the trustworthiness of those domains to inject RT content prominently into search results. 
This speaks clearly to the need for a greater understanding of cross-platform manipulation. It also highlights the 
limitations of government sanctions, when those sanctions target information outlets that can quite easily sidestep 
domain-level restrictions by using an array of easy and cheap cut-outs, proxies, and reposters, many of which act 
on their own accord and without the cooperation or permission of the sanctioned outlet, in this case RT.

This report also opens up several avenues for further research. For example, in future reports, we hope to gain 
a better understanding of if and how these websites work in concert with one another to boost, intentionally or 
otherwise, the visibility of RT. Although we assume that most sites identified in this study are not part of a coor-
dinated manipulation effort, we uncovered evidence that many of them link to one another and at least some of 
them are connected to a single entity. In future reports, we hope to build out our network analysis of the websites 
identified here to better understand the architecture of RT information laundering. 

Our study also did not attempt to evaluate the audience and reach of the identified websites. In some cases, the 
sites we highlight in this report have large, global audiences; in others, their audience and influence is likely negli-
gible. Although site visits are an imperfect metric to evaluate influence, future research will focus on gaining a 
better understanding of the size and makeup of the audiences reached through RT reposter and mirror sites.

Future research is also needed to better understand why websites repost Russian propaganda. For some, we assume 
ideological motivations. For others, it is assumed that their motivations are financial, though a cursory investigation 
of the monetization mechanisms on many identified domains found that less than half had any way of generating 
revenue, and fewer still seemed capable, based on web traffic, of earning a sizable profit from their efforts. In our 
effort to combat the untransparent spread of RT content (and the practice of information laundering more gener-
ally), it is essential to better understand the motives behind those engaged in the practice.

Finally, this research focuses on just one of the many tentacles of Russia’s global information apparatus. Though 
RT’s English-language outlet is important, it is not RT’s only, or arguably its most influential, brand. That distinction 
likely lies with RT en Español or RT Arabic, whose audiences on certain social media platforms dwarf that of RT’s 
flagship outlet. RT’s non-English-language outlets also reach audiences in countries and regions where reposter 
networks have received less scrutiny, highlighting the need to expand our research beyond the transatlantic space.

In addition, RT is not the Russian government’s only global media outlet. From Sputnik News (and its roughly 30 
regional and language specific outlets) to Tass, the Kremlin has many other outlets at its disposal, many of which 
are also being laundered. The Kremlin also operates pro-Kremlin think tanks, Russian intelligence-linked sites, and 
Russian embassy accounts on a variety of social media platforms. To fully understand and appreciate the scope of 
the Russian propaganda nesting doll, it is therefore necessary to peel back additional layers, which we intend to do 
in future reports. 



38 May 2024

The Russian Propaganda Nesting Doll  
How RT is Layered Into the Digital Information Environment

Author bios
Bret Schafer is a senior fellow at the Alliance for Securing Democracy (ASD), a program at the German Marshall 
Fund of the United States, and he leads ASD’s information manipulation team. Bret is the creator and manager of 
Hamilton 2.0, an online open-source dashboard tracking the outputs of Russian, Chinese, and Iranian state media 
outlets, diplomats, and government officials. As an expert in computational propaganda, state-backed information 
operations, and tech regulation, he has spoken at conferences around the globe and advised numerous govern-
ments and international organizations. Prior to joining ASD, Bret spent more than 10 years in the television and film 
industry.

Peter Benzoni is an investigative data and research analyst on the information manipulation team at the Alliance 
for Securing Democracy (ASD) at the German Marshall Fund, where he manages ASD’s data-driven tools, develops 
new methodologies to combat information threats, and conducts open-source investigations. Peter most recently 
was a data analyst with Atlas Public Policy, where he was involved in the development of many of ASD’s tools—
most notably, the Hamilton dashboard. 

Richard Rogers is professor of New Media and Digital Culture at the University of Amsterdam and director of the 
Digital Methods Initiative. He is the author of Information Politics on the Web and Digital Methods (both MIT Press) 
as well as Doing Digital Methods (Sage). He is the editor (with Sabine Niederer) of The Politics of Social Media 
Manipulation and The Propagation of Misinformation in Social Media: A Cross-platform Analysis, both published by 
Amsterdam University Press.

Kamila Koronska is a research officer in the study of misinformation at the University of Amsterdam. She researches 
online information, state-sponsored propaganda, and the influence of malicious actors on mainstream media using 
OSINT and digital methods. In her work, Kamila draws on her experience from various disciplines, including digital 
marketing, financial technology and journalism.

Kevin D. Reyes is a senior OSINT specialist at the Institute for Strategic Dialogue, where he leads methodology for 
open-source investigations and researches online hate, extremism, conspiracy theories, and disinformation. Prior 
to joining ISD, Reyes investigated illicit trade and transnational criminal networks as an OSINT consultant, often 
working with Fortune 500 firms and federal law enforcement agencies. Reyes also teaches in the OSINT Reporting 
Lab at the USC Annenberg School for Communication and Journalism.



39May 2024

Acknowledgements
The authors would like to thank Helena Schwertheim, our colleague at the Institute for Strategic Dialogue, who was 
instrumental in the development of the Information Laundromat tool. In addition, the authors thank the organizers 
and participants of the Digital Methods Initiative at the University of Amsterdam, where much of the initial work 
for this report was conducted. Finally, the authors would like to thank Alicia Bargar and Matúš Solčány for their help 
developing the Information Laundromat tool, Jeroen de Vos for his work evaluating the project, Louis Savoia for 
copy-editing the report, and Cătălina Răileanu for the layout design. 

We also express deep gratitude to the European Media and Information Fund managed by the Gulbenkian Foundation 
for their support.



40 May 2024

The Russian Propaganda Nesting Doll  
How RT is Layered Into the Digital Information Environment

Appendix
The domains listed in table below were identified by 
the Information Laundromat as having possibly repub-
lished RT content and subsequently met our thresholds 
for inclusion. Some but not all accounts were manually 
confirmed by researchers. Five accounts were manu-
ally removed after it was determined they were not 
relevant. However, the nature of this data collection 
and filtering process inherently allows for the possi-
bility of inaccuracies. Filtering thresholds are designed 
to reduce noise in the data—namely, false positives 
and negatives. Nevertheless, these thresholds are not 
perfect and can sometimes lead to the exclusion of 
relevant domains or the inclusion of unrelated ones. 
These findings are a starting point for further investi-
gation rather than definitive conclusions. Each domain 
requires individual examination to confirm its involve-
ment in reposting RT content.

Domain
Average 

Score
Median 
Score

# Unique 
Urls

azerbaycan24.com 89.8 93.1 574

en.pressbee.net 83.0 81.6 537

thepressunited.com 96.1 100.0 340

reddit.com 79.2 85.2 292

ground.news 91.6 97.0 133

archive.li 89.8 100.0 127

novabbs.com 65.0 67.3 81

pk.shafaqna.com 87.5 85.2 71

facebook.com 59.4 65.9 65

bignewsnetwork.com 89.7 100.0 61

worldandwe.com 93.4 99.2 58

m.facebook.com 69.2 73.0 47

m.youtube.com 90.9 94.7 41

note.com 61.3 68.0 41

Domain
Average 

Score
Median 
Score

# Unique 
Urls

t.me 56.7 64.1 37

sott.net 83.6 85.5 35

thedefenderngr.com 62.8 68.2 34

geopolitics.co 61.4 67.1 34

irishsun.com 90.0 88.9 33

dzen.ru 61.3 68.5 32

qatarnewsapp.com 81.8 86.6 31

kazan2024-en.rt.com 74.3 79.2 31

rumble.com 79.9 80.0 27

dailytelegraph.co.nz 83.8 84.0 26

globalvillagespace.com 91.9 94.7 25

freedomizerradio.com 77.7 75.8 25

oblongmedia.net 70.8 75.6 24

theinteldrop.org 82.2 83.4 23

lebanonnewsapp.com 87.9 86.0 22

uaenewsapp.com 79.3 87.9 19

kolozeg.org 72.3 76.1 19

khmertimeskh.com 90.5 90.1 18

m.dailyhunt.me 84.5 86.3 18

8kun.top 67.5 74.3 18

transcend.org 67.4 65.2 17

nexusnewsfeed.com 70.3 77.5 16

tntradio.live 81.0 82.2 15

issuu.com 60.5 66.8 15

gab.com 62.5 63.9 15

exceptionalinsights.group 88.2 91.2 14

infowars.com 75.0 77.4 14

world-news-ua.com 62.5 67.8 14

shoah.org.uk 84.2 85.2 13



41May 2024

Domain
Average 

Score
Median 
Score

# Unique 
Urls

listennotes.com 71.2 84.0 13

nothingnewunder-

thesun2016.com

61.9 67.0 13

theburningplatform.com 61.8 72.2 12

theislander.eu 69.0 67.5 12

straightlinelogic.com 85.8 87.9 11

qoshe.com 68.7 84.0 11

thehopper.news 86.1 83.8 11

archive.ph 94.2 98.1 10

orinocotribune.com 73.6 79.2 10

nuclear-news.net 77.4 77.2 10

hdnewslive.com 73.3 73.5 10

newsrescue.com 93.6 100.0 9

chinaworldleader.quora.

com

90.2 90.6 9

sololaki.ru 85.2 87.5 9

swentr.site 81.0 85.2 9

pinterest.com 81.4 84.3 9

freedomsphoenix.com 79.6 76.3 9

news.kitchen0.com 77.2 75.0 9

dissenter.com 54.3 66.0 9

mtv.com.lb 98.1 100.0 8

en.mehrnews.com 84.4 93.5 8

english.almanar.com.lb 80.0 87.0 8

usauncensored.quora.com 85.9 85.6 8

pressenza.com 85.4 84.4 8

tasnimnews.com 71.3 83.2 8

medium.com 66.2 80.3 8

eacnews.asia 78.9 76.3 8

dissentwatch.com 82.4 76.3 8

Domain
Average 

Score
Median 
Score

# Unique 
Urls

qresear.ch 61.0 73.9 8

hiram1555.com 74.9 73.1 8

muckrack.com 67.2 72.7 8

english.alahednews.com.lb 68.2 67.3 8

webryhibikan.seesaa.net 52.6 66.4 8

news.novabbs.org 63.9 64.9 8

diasporabr.com.br 59.9 64.9 8

english.10mehr.com 64.0 61.0 8

latitudes.nu 89.7 92.6 7

troib.com 90.6 90.8 7

nord.news 90.5 86.6 7

bitchute.com 77.9 80.8 7

21cir.com 74.2 75.3 7

pravda-en.com 75.9 73.4 7

libya360.wordpress.com 62.6 69.0 7

herald.co.zw 61.0 66.3 7

moderndiplomacy.eu 56.1 65.8 7

diaspora-fr.org 53.8 64.7 7

kigalidailynews.com 95.5 100.0 6

zqxjkv0.wordpress.com 90.1 94.1 6

alethonews.com 80.3 84.6 6

userinterface.us 86.0 82.6 6

vtforeignpolicy.com 79.8 80.8 6

islamtimes.org 73.2 77.8 6

johnccarleton.org 71.6 76.2 6

lookupbest.com 75.8 75.6 6

therussianbear.quora.com 73.8 72.4 6

newcoldwar.org 66.1 69.7 6

buypainpills.net 71.1 67.0 6



42 May 2024

The Russian Propaganda Nesting Doll  
How RT is Layered Into the Digital Information Environment

Domain
Average 

Score
Median 
Score

# Unique 
Urls

nzissues.com 67.0 67.0 6

tacktaka.blog.fc2.com 67.6 65.9 6

trade2win.com 56.2 63.3 6

palestinechronicle.com 61.2 59.8 6

forums.hardwarezone.
com.sg

64.4 50.4 6

freerepublic.com 98.1 100.0 5

ivoox.com 97.7 100.0 5

russiaukrainenews.com 85.5 100.0 5

capitalethiopia.com 91.5 97.9 5

news.projectmatilda.com 95.3 96.5 5

mekenterprisesblog.com 92.4 92.3 5

news-war.com 87.4 87.1 5

endtimesprophecywatch.
com

84.6 84.5 5

theukrainecrisis.quora.com 81.5 84.4 5

taghribnews.com 78.6 80.3 5

beforeitsnews.com 73.1 80.3 5

veteranstoday.com 77.9 78.8 5

jellyfish.news 77.3 77.9 5

sgtalk.net 70.0 76.7 5

russiancouncil.ru 66.8 75.6 5

rightedition.com 68.9 75.5 5

nairaland.com 76.4 73.9 5

yourdemocracy.net.au 69.5 72.6 5

eclinik.net 54.9 72.5 5

justthenews.com 56.6 71.7 5

uberfuzz.com 68.5 71.2 5

yourdemocracy.net 68.7 69.3 5

theautomaticearth.com 68.7 68.4 5

Domain
Average 

Score
Median 
Score

# Unique 
Urls

billerexchange.com 63.5 65.8 5

davidress.com 59.0 64.5 5

forum.krstarica.com 65.7 64.3 5

geetmark.com 100.0 100.0 4

defenddemocracy.press 98.1 100.0 4

rifnote.com 93.7 95.0 4

astutenews.com 91.0 90.6 4

hiddify5.starvp.ir 87.2 87.2 4

voicemedia.global 83.7 84.7 4

24lor.info 83.7 84.0 4

thesanfranciscotelegraph.
com

85.0 81.5 4

ovalcircle.info 83.4 81.0 4

id.quora.com 78.5 78.5 4

earthnewspaper.com 62.8 75.4 4

nasdaq.com 66.5 73.2 4

bidd.org.rs 70.3 70.1 4

russiadefence.net 60.6 68.8 4

zerohedge.com 59.7 68.2 4

45.63.30.15 66.4 66.5 4

zbcnews.co.zw 74.3 66.2 4

vilaghelyzete.substack.com 65.5 65.6 4

unz.com 57.2 64.0 4

news.myconfinedspace.
com

60.3 62.7 4

nrc.no 57.9 61.9 4

saidit.net 58.4 60.0 4

behindthenews.co.za 62.0 59.1 4

occupypeace.com 100.0 100.0 3

snapwire.com 96.3 100.0 3



43May 2024

Domain
Average 

Score
Median 
Score

# Unique 
Urls

malaysiasun.com 93.0 100.0 3

ordonews.com 96.2 96.2 3

alemihaber.com 94.2 95.7 3

lipstickalley.com 91.3 92.6 3

godlikeproductions.com 93.6 90.5 3

tagteam.harvard.edu 91.7 90.5 3

daily-sun.com 85.9 89.3 3

detv.us 88.3 88.1 3

theworldhistoryofwar.
quora.com

87.8 86.8 3

gospanews.net 83.8 86.4 3

newonnews.com 85.4 85.2 3

eriinfo.com 84.6 83.8 3

yogaesoteric.net 84.8 83.1 3

greatgameindia.com 83.2 81.8 3

politicalcrapper.com 81.0 77.5 3

angloinfo.com 77.1 77.0 3

en.alghadeertv.iq 75.8 76.8 3

sgtreport.com 77.9 76.7 3

upge.wn.com 72.1 74.5 3

aninews.in 73.3 74.0 3

reliefweb.int 62.1 72.9 3

farsnews.ir 75.0 72.5 3

kaldata.com 72.7 71.3 3

dehai.org 56.8 71.2 3

snipershide.com 63.3 69.4 3

sources.com 56.1 68.8 3

vietnam.vn 61.5 68.1 3

connexions.org 54.4 67.8 3

Domain
Average 

Score
Median 
Score

# Unique 
Urls

malaysia-chronicle.com 60.6 67.5 3

bastyon.com 51.8 67.5 3

alterlinks.ca 66.3 67.2 3

ltaaa.cn 54.5 66.0 3

mekong.hatenablog.com 65.5 65.8 3

newssourcecenter.com 64.7 65.8 3

sotwe.com 62.7 65.2 3

diasp.eu 49.9 64.9 3

soundcloud.com 64.0 63.5 3

welcomeqatar.com 61.9 62.8 3

183.89.207.204:853 51.4 62.7 3

csnbbs.com 61.5 61.5 3

m.economictimes.com 54.9 61.4 3

groups.google.com 70.3 61.2 3

whatdoesitmean.com 50.5 61.2 3

inventsolitude.sblo.jp 43.6 60.8 3

news.imperium.plus 100.0 100.0 2

rutube.ru 100.0 100.0 2

manstuffnews.com 100.0 100.0 2

politicalforum.com 100.0 100.0 2

miin.cc 100.0 100.0 2

armenpress.am 100.0 100.0 2

everythingchina.quora.com 98.9 98.9 2

iotwreport.com 95.7 95.7 2

victimsofamericanhege-
mony.quora.com

95.1 95.1 2

afaqnews.net 92.9 92.9 2

nna-leb.gov.lb 92.8 92.8 2

news.alayham.com 92.2 92.2 2



44 May 2024

The Russian Propaganda Nesting Doll  
How RT is Layered Into the Digital Information Environment

Domain
Average 

Score
Median 
Score

# Unique 
Urls

usa.shafaqna.com 90.4 90.4 2

australiannationalreview.
com

88.6 88.6 2

cityfalcon.ai 88.6 88.6 2

higherdensity.wordpress.
com

88.2 88.2 2

ooduarere.com 87.3 87.3 2

vtforeignpolicy.wordpress.
com

86.9 86.9 2

ar.pinterest.com 86.8 86.8 2

polmax.space 85.2 85.2 2

lemmy.world 85.1 85.1 2

visionnewspapers.com 84.9 84.9 2

insider-news.press 84.8 84.8 2

realdefense.news 84.7 84.7 2

anewswire.com 84.5 84.5 2

mideastdiscourse.com 84.4 84.4 2

jewworldorder.org 82.7 82.7 2

news.nestia.com 81.0 81.0 2

hotcopper.com.au 80.9 80.9 2

ullekhnp.com 80.8 80.8 2

councilpacificaffairs.org 80.6 80.6 2

lifeforcenetwork.news 80.3 80.3 2

intlecity.com 80.0 80.0 2

libertarianhub.com 79.7 79.7 2

baha.com 79.4 79.4 2

geopolitic.ro 78.1 78.1 2

thorsteinn.substack.com 77.4 77.4 2

wirralinittogether.blog 77.3 77.3 2

freetheright.com 77.1 77.1 2

interventionist.us 76.8 76.8 2

Domain
Average 

Score
Median 
Score

# Unique 
Urls

teletrader.com 75.9 75.9 2

zoominfo.com 75.7 75.7 2

informationclearinghouse.
info

75.5 75.5 2

ru24.net 74.7 74.7 2

newsmag.info 74.4 74.4 2

voxnews.al 74.2 74.2 2

t.co 74.0 74.0 2

news.getdailybrief.com 73.9 73.9 2

blurt.blog 72.9 72.9 2

cubasupport.ie 72.6 72.6 2

lewrockwell.com 72.2 72.2 2

subsim.com 71.9 71.9 2

rubyuaissues.quora.com 71.5 71.5 2

indianeconomicobserver.
com

71.5 71.5 2

flashback.org 71.0 71.0 2

report.az 70.0 70.0 2

ldiena.lt 100.0 100.0 1

feedreader.com 100.0 100.0 1

lemon8-app.com 100.0 100.0 1

westnewspoint.com 100.0 100.0 1

bbs.wenxuecity.com 100.0 100.0 1

icenews.is 100.0 100.0 1

sports.yahoo.com 100.0 100.0 1

smarthernews.com 100.0 100.0 1

lk.linkedin.com 100.0 100.0 1

citizensjournal.us 100.0 100.0 1

stateofthenation.co 100.0 100.0 1

balticword.com 100.0 100.0 1



45May 2024

Domain
Average 

Score
Median 
Score

# Unique 
Urls

sur.ly 100.0 100.0 1

xn--y9aia2dlywse.
xn--y9a3aq

100.0 100.0 1

thepeoplesvoice.org 100.0 100.0 1

kbin.social 100.0 100.0 1

sundaymail.co.zw 100.0 100.0 1

nonvacci.com 100.0 100.0 1

latestmalaysia.com 100.0 100.0 1

dateline.ng 100.0 100.0 1

alb-spirit.com 100.0 100.0 1

unitedworldint.com 100.0 100.0 1

investorvillage.com 100.0 100.0 1

aliveadvisor.com 100.0 100.0 1

thecitizen.co.tz 100.0 100.0 1

n1info.ba 100.0 100.0 1

img1.wsimg.com 100.0 100.0 1

democraticunderground.
com

100.0 100.0 1

comparisonofchinatheusa.
quora.com

100.0 100.0 1

syria.shafaqna.com 100.0 100.0 1

usmessageboard.com 100.0 100.0 1

canadainrealtime.quora.
com

98.4 98.4 1

thecaspiantimes.com 98.1 98.1 1

en.aravot.am 98.0 98.0 1

mena.quora.com 97.8 97.8 1

parstoday.ir 97.8 97.8 1

memecreator.org 97.8 97.8 1

paulcraigroberts.org 97.7 97.7 1

newstral.com 96.6 96.6 1

regtrends.com 96.3 96.3 1

Domain
Average 

Score
Median 
Score

# Unique 
Urls

unschooling.com 96.1 96.1 1

tsarizm.com 96.0 96.0 1

archive.vn 95.9 95.9 1

howafrica.com 95.0 95.0 1

danieljimperato.com 94.9 94.9 1

investmentwatchblog.com 94.7 94.7 1

utvnetwork.in 94.4 94.4 1

viewsnow.co.in 94.4 94.4 1

orientjournal.ru 93.8 93.8 1

arabobserver.com 93.8 93.8 1

endtime.com 93.8 93.8 1

en.reseauinternational.net 93.6 93.6 1

saba.ye 93.5 93.5 1

shia.shafaqna.com 93.5 93.5 1

just-international.org 93.1 93.1 1

mlm2.listserve.net 92.3 92.3 1

unitedkingdom.quora.com 91.8 91.8 1

thecanadianreport.ca 91.8 91.8 1

moanything.quora.com 91.6 91.6 1

americasbestpics.com 91.2 91.2 1

africainsider.org 91.1 91.1 1

ghanaweb.live 91.1 91.1 1

talkglobalpolitics.com 90.7 90.7 1

matzav.com 90.5 90.5 1

directus.gr 90.4 90.4 1

politiko.al 90.4 90.4 1

onevoice4jesusministries.
com

89.6 89.6 1

us.minutemencoffee.com 89.5 89.5 1



46 May 2024

The Russian Propaganda Nesting Doll  
How RT is Layered Into the Digital Information Environment

Domain
Average 

Score
Median 
Score

# Unique 
Urls

spotonalabama.com 89.4 89.4 1

czechfreepress.info 89.4 89.4 1

rietveldequipment.com 89.1 89.1 1

badblue.com 88.9 88.9 1

stormfront.org 88.9 88.9 1

hw.infowars.com 88.9 88.9 1

weibo.com 88.6 88.6 1

readean.com 88.6 88.6 1

m.en.freshnewsasia.com 88.5 88.5 1

informationplex.com 88.4 88.4 1

techtip360.com 88.4 88.4 1

newsdoge.us 88.2 88.2 1

thetruthseeker.co.uk 88.1 88.1 1

2lt.com.au 87.9 87.9 1

serialpolitics.quora.com 87.8 87.8 1

scottritterextra.com 87.6 87.6 1

palestinetoday.quora.com 87.3 87.3 1

oecd.ai 87.3 87.3 1

genuinechristianitynow.
com

87.2 87.2 1

ondiplomacywarfare.quora.
com

86.3 86.3 1

majalahforexmalaysia.com 86.2 86.2 1

trademyproducts.net 86.1 86.1 1

newsare.net 85.7 85.7 1

famousbio.net 85.7 85.7 1

syria360.wordpress.com 85.3 85.3 1

solaretour.com 85.2 85.2 1

wawaforum.com 85.2 85.2 1

freedom969.com 85.1 85.1 1

Domain
Average 

Score
Median 
Score

# Unique 
Urls

en.trend.az 84.8 84.8 1

exit-cuckoos-nest.blogspot.
com

84.7 84.7 1

newszona.ru 84.4 84.4 1

newssniffer.co.uk 84.4 84.4 1

economynews.shafaqna.
com

84.4 84.4 1

autospyders.com 84.3 84.3 1

radiomoldova.md 84.2 84.2 1

informationclearinghouse.
blog

84.2 84.2 1

voltrixmedia.com 84.0 84.0 1

ar15.com 84.0 84.0 1

johnsonwkchoi.com 84.0 84.0 1

45.89.97.6 83.8 83.8 1

ac.news 83.8 83.8 1

thecurrencyswap2023.
quora.com

83.8 83.8 1

keshtopatsspace.quora.com 83.7 83.7 1

gladlink.net 83.6 83.6 1

primal.net 83.5 83.5 1

protonmail24435.lt.ace-
mlnb.com

83.3 83.3 1

crapskeys.com 83.2 83.2 1

rtnews.live 83.0 83.0 1

thetartan.org 82.9 82.9 1

greatawakening.win 82.4 82.4 1

faciaf7y.londonderrynh.gov 82.2 82.2 1

sundaytimes.lk 82.1 82.1 1

indopacific.quora.com 81.8 81.8 1

voaafrica.com 81.8 81.8 1

indiandefensenews.in 81.7 81.7 1



47May 2024

Domain
Average 

Score
Median 
Score

# Unique 
Urls

doesntfitthewesternmedi-
asnarrative.quora.com

81.1 81.1 1

newsmax.com 81.0 81.0 1

zwartifydesign.com 80.9 80.9 1

agrdailynews.com 80.9 80.9 1

botasot.al 80.5 80.5 1

healthliving101.com 80.0 80.0 1

lunaticoutpost.com 80.0 80.0 1

johnnyandthehurricanes.
com

80.0 80.0 1

en.usm.media 60.0 60.0 1


	_kc17g3wo8mpx
	_5umtaf4ch8jl
	_rye06lnyz48c
	_jt9w7apotrve
	_89ymrt1wm9ro
	_jj1r86bg5zc9
	_29sp6hl0ixbo
	_e6r8gnu2gmef
	_hiq451ajunhx
	_hl0vx39cb1vh
	_6fze1w7aawi1
	_x8ri28zgb1jp
	_t2mnf4jcvnnw
	_qn22bf60mki
	_rnim88m97tdi
	_cgqkoz98u6m
	_cdd3uc8x366z
	_3dzybbmjzvl5
	_eox3qe637u28
	_5799vo9r2g2d
	_p4ho9wpr6um0
	_jzjacqv84g9d
	_gr9rb6hbbvzn
	Executive Summary
	Introduction
	Understanding Information Laundering
	Prior Evidence of RT Laundering Operations
	Methodology

	How the Information Laundromat Tool Works
	Data Collection and Filtering
	Data Analysis
	Mirror Sites and Alternative Domains


	Case Study 1: Walking Dead Domains: How “zombie” sites act as a RT mirror network
	Social Media, Video Sharing, and Blogging Sites

	Case Study 2: The Double Bypass: How subreddit communities use RT mirror and content reposter sites to evade content restrictions
	Faux Local News Outlets

	Case Study 3: All Propaganda is Local: How fictitious and AI-generated local news “journalists” lend credibility to Russian propaganda 
	Content Reposters: Conspiracy, Hate, 
and Pro-Kremlin Sites

	Case Study 4: Hedging its Bets: RT Content Zero Hedge
	Content Reposters: Religion and Spirituality Sites

	Case Study 5: Tantric Yoga, Russian Propaganda, and Human Trafficking: An analysis of Yoga Esoteric 
	State-Backed Media

	Case Study 6: RT and Hezbollah: Russian state media appears on a “special terrorist entity”
	News Aggregators and RSS Feeds

	Case Study 7: The Shafaqna Network: RT boosted by a global content aggregator
	Conclusion and Areas for Further Research
	Appendix




